Man kan have mange meninger om, hvad der skaber et godt fællesskab i en boligforening. Spørger man en ejendomsservice, så er erfaringen klar: Hvis ikke de små udfordringer i hverdagen fungerer gnidningsfrit, så kan de komme i vejen for at fællesskabet kan blomstre. Nogle gange er det nemlig det mindste ting, som viser sig at være de største. Eller sagt på en anden måde: De mindste ting er forudsætningen for de større. Hvis et bygningskompleks skal fungere, så er det vigtigt at fundamentet er i orden, for ellers vil de øvre etager også kollapse, kan man metaforisk sige.
Hverdagen skal hænge sammen
Eksperter inden for ejendomsservice er enige om, at det handler om at få hverdagen til at hænge sammen for beboerne. Jo bedre ejendomsservicen kan håndtere sine opgaver, jo mere usynlige vil de forekomme. Sådan er det typisk tilfældet med de praktiske opgaver man skal løse i hverdagen. Man kender det fra sin egen husholdning, hvor selv de mindste ting kan være meget opmærksomhedskrævende. Jo færre af disse ting der blokerer, jo bedre vil det føles.
Det er her en ejendomsservice er en central spiller i en boligforening. De kan varetage alle typer opgaver lige fra vinduespudsning, trappevask, affaldshåndtering, forefaldende reperationer, rens af tagrender, aflæsning af målere og sågar rens af alger. Mange udbydere af ejendomsservice kender til disse opgaver, og er klar over, at deres opgave er en succes, hvis de små udfordringer i hverdagen kan være til mindst mulig gene for beboerne.
Dem, der er eksperter indenfor ejendomsservice, ved dog også, at man skal være fleksibel og kunne håndtere de uventede udfordringer der kunne dukke op undervejs. Ingen dag er den samme, og alle beboere har forskellige behov. Derudover er der også den generelle uforudsigelighed på sådan et område, hvor man ikke ved, hvad der kan opstå. En god ejendomsservice kan dermed justere sig til skiftende situationer.